Τη θωράκιση και προστασία των καταναλωτών στην εποχή των
online αγορών έχει στο επίκεντρο του ο “Κώδικας Δεοντολογίας” για το
ηλεκτρονικό εμπόριο, που υπεγράφη χθες.
Ο Κώδικας θέτει τις γενικές αρχές και ορίζει τους ελάχιστους
κανόνες επαγγελματικής δεοντολογίας και ηθικής συμπεριφοράς, που πρέπει να
τηρούνται απέναντι στον καταναλωτή από τις επιχειρήσεις.
Πρόκειται για ένα
κείμενο εθελούσιας δέσμευσης, που εκπονήθηκε υπό την εποπτεία της Γενικής
Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή με την συνδρομή μιας σειράς
φορέων, μεταξύ των οποίων ο ΣΕΠΕ, αλλά και εκπροσώπους καταναλωτικών οργανώσεων.
Ο Κώδικας Δεοντολογίας θα αποτελέσει το απαραίτητο πλαίσιο
για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, την ηλεκτρονική επίλυση διαφορών, την
προστασία προσωπικών δεδομένων και την ασφάλεια των συναλλαγών για online
αγορές. Μέσω του Κώδικα, μεταξύ άλλων, θωρακίζονται δικαιώματα του καταναλωτή
απαραίτητα την εποχή των ηλεκτρονικών αγορών. Για παράδειγμα, προβλέπεται ότι ο
καταναλωτής έχει αναφαίρετο δικαίωμα αναιτιολόγητης και αζήμιας υπαναχώρησης
από την αγορά του. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο Κώδικας, πριν ο καταναλωτής
δεσμευτεί συμβατικώς, ο προμηθευτής πρέπει να τον ενημερώσει, με σαφή, ευκρινή
και κατανοητό τρόπο, στη γλώσσα του, για το δικαίωμά του να υπαναχωρήσει
αναιτίως και αζημίως, εντός της νομίμως προβλεπόμενης προθεσμίας των 14 ημερών,
που αρχίζει από το χρονικό σημείο που καθορίζει κάθε φορά ο νόμος. Επίσης,
οφείλει να ενημερώσει για τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις εξαιρέσεις και τη
διαδικασία άσκησης του δικαιώματος υπαναχώρησης, αλλά και για τις συνέπειες από
την άσκηση, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα κάθε προϊόντος και υπηρεσίας.
Προβλέψεις
Μεταξύ των άλλων, ο Κώδικας προβλέπει ότι η επιχείρηση
οφείλει να εξασφαλίζει προσυμβατικά τη δυνατότητα εξωδικαστικής επίλυσης των
όποιων διαφορών. Επίσης, τους όρους εξυπηρέτησης μετά από την πώληση, τις τυχόν
εμπορικές εγγυήσεις (περιεχόμενο, διάρκεια και έκταση εδαφικής ισχύος) και την
ευθύνη του πωλητή για πραγματικά ελαττώματα. Εξάλλου, προβλέπεται ότι οι όροι
της σύμβασης παροχής υπηρεσιών ή και πώλησης προϊόντων πρέπει να είναι
αναρτημένοι στο διαδικτυακό τόπο της επιχείρησης, σε σημείο στο οποίο εύκολα
μπορεί να έχει πρόσβαση ο καταναλωτής.
Στο μεταξύ, όπως σημειώνεται στις περιπτώσεις υποβολής
αιτήματος παραγγελίας από τον καταναλωτή, η επιχείρηση υποχρεώνεται να
παραδίδει/αποστέλλει άμεσα αποδεικτικό παραλαβής του αιτήματος παραγγελίας, το
οποίο να αναγράφει σαφώς την ημερομηνία παραλαβής και επιβεβαίωση αυτής.
Επιπλέον, προβλέπεται ότι με ευθύνη της επιχείρησης,
καθίσταται σαφής στον καταναλωτή ο χρόνος κατά τον οποίο θεωρείται ότι έχει
συναφθεί η σύμβαση. Μετά την κατάρτιση της σύμβασης, η επιχείρηση οφείλει να
απέχει από κάθε ενέργεια που συνεπάγεται τροποποίηση των όρων της, ιδίως να
τροποποιήσει το τίμημα ή να ενημερώσει για μη διαθεσιμότητα του παραγγελθέντος
προϊόντος ή παραγγελθείσας υπηρεσίας.